«Έκανα και τους Αλήτες να με Σέβονται» - (Αποασπασματα) Μια Συζήτηση με την Κατερίνα Στανίση.

VICE: Ακούτε στο ραδιόφωνο εκκλησία. Πόσο συχνά πηγαίνετε;

Κατερίνα Στανίση: Εκκλησιάζομαι τις Κυριακές, τα απογεύματα πηγαίνω σε εσπερινούς και τέτοια. Όχι και κάθε βράδυ. Όταν μπορώ. Αυτό δεν σημαίνει ότι είμαι και ο καλύτερος άνθρωπος, επειδή πηγαίνω στην εκκλησία. Μου δίνει μία δύναμη, μία σιγουριά. Αυτό που νιώθω δεν μπορώ να το εκφράσω. Νιώθω μια αγάπη. Ότι έχω ένα στήριγμα.

VICE: Αυτή η καθημερινή σχέση με την εκκλησία, πόσο κρατά;

Από μικρή πίστευα, αλλά τα τελευταία 10-15 χρόνια πηγαίνω πιο συχνά. 

VICE: Συνέβη κάποιο περιστατικό;

Όχι. Επειδή δεν έχω πολλούς φίλους, είμαι πιο μόνη. Όταν μπορούν αυτοί, δεν μπορώ εγώ, όταν μπορώ εγώ, δεν μπορούν αυτοί. Δεν έχω κύκλο. Η δουλειά μας δεν μας άφησε να έχουμε κύκλο. Εκεί πηγαίνω και βρίσκω γαλήνη. Φεύγω διαφορετικός άνθρωπος. Πιο ανάλαφρος. Καλύτερος άνθρωπος.
 
VICE: Θα πει κανείς, «Είναι δυνατόν η Κατερίνα Στανίση να μην έχει φίλους και να νιώθει μόνη;».

Έχω φίλους, αλλά όχι πολλούς. Η λέξη φίλος για εμένα έχει άλλη έννοια. Ο φίλος είναι αυτός που λες τα εσώψυχά σου. Να του βρίσκεσαι. Όχι μόνο στις χαρές και τα πανηγύρια. Όταν δεν μπορείς για κάτι, να έρθει. Αρρώστησες; Όχι σώνει και καλά να είσαι στο κρεβάτι τάβλα, αλλά να έχεις την ανάγκη του και να έρθει να σε δει. Είχα γρίπη, όπως όλη η Ελλάδα φέτος και για πρώτη φορά λιποθύμησα, εδώ, μόνη μου. Αφού συνήλθα, δεν ήθελε κανείς να έρθει να με δει. Α, σου λέει, θα κολλήσω και εγώ. Ενώ θα μπορούσε να πάρει ένα κατσαρολάκι, να φέρει μία σούπα στο παράθυρο απ' έξω και να την πάρω. Μετά αρχίζεις και σκέφτεσαι διαφορετικά. Λες, τελικά έχω φίλους ή όχι; Έτσι η διπλανή μου η κοπέλα, η γειτόνισσα που δεν έχουμε πολλά-πολλά, μια καλημέρα έχουμε, ήρθε από μόνη της, χωρίς να της πω τίποτα και μου έφερε μια κατσαρόλα. Από ανθρώπους που δεν το περιμένεις. Γι' αυτό σου λέω, αν τους πεις πάμε βόλτα, πάμε να περάσουμε καλά, πάμε στα μπουζούκια, πάμε εκεί, είναι έτοιμοι. Αλλιώς, δεν παίρνει κανείς τηλέφωνο να πει, «επ, τι κάνεις;». Συνήθως παίρνω εγώ να δω γιατί έχουμε να μιλήσουμε τόσο καιρό. Έπαθαν τίποτα; Αγωνιώ. Εντάξει, ο καθένας έχει τα δικά του και η ζωή έχει γίνει σκληρή με όλα αυτά τα γεγονότα που συμβαίνουν, ο καθένας βλέπει τον εαυτό του. Η κρίση αντί να μας ενώσει, μας έχει αποξενώσει.

VICE: Ποια είναι τα μεγαλύτερα διδάγματα που έχετε πάρει από αυτούς τους ανθρώπους;

Η ντομπροσύνη είναι σημαντικό πράγμα.

VICE: Αυτό χρειάζεται, για να είναι κάποιος στη ζωή σας;

Δεν είμαι μουντρούχα ή σκληρή. Όταν πρέπει, θα είμαι σκληρή, αλλά είμαι ανοιχτός άνθρωπος. Αυτό που θέλω, είναι να είσαι αληθινός άνθρωπος. Αν κάνεις λάθη και αν πεις και καμιά μαλακία, δεν πειράζει. Και εγώ λέω, συνέχεια. Τι είμαι εγώ; Η αλάνθαστη; Αλλά να έχεις καλή καρδιά, να έχεις καλή ψυχή. Να συγχωρείς τους άλλους. Να του δώσεις του άλλου να καταλάβει ότι τον αγαπάς πραγματικά. Ότι θα τον βοηθήσεις εκεί που πρέπει.

VICE: Έτσι όμως που είναι τα πράγματα, είναι εύκολες αυτές οι σχέσεις;

Όχι, δεν είναι. Γι' αυτό παλεύεις. Οι σχέσεις, όχι μόνο οι ερωτικές, γενικώς. Είμαστε και πολύ ψεύτικοι πολλές φορές. Κάνουμε τους καλούς, λέμε πολλά. Αντιπαθώ τους ανθρώπους που λένε πολλά. Τους διπλομούρηδες. Άλλο είναι και άλλο δείχνουν. Αυτούς τους ανθρώπους τους φοβάμαι πολύ, επειδή δεν ξέρεις τι μαλακία θα σου κάνουν.

VICE: Τη φιλία τη βλέπεις στα δύσκολα που περιγράψατε, αλλά τη βλέπεις και όταν εσύ είσαι στην κορυφή, στα καλά σου και ο φίλος σου όντως χαίρεται για εσένα. Εσείς το έχετε ζήσει αυτό ή πάντα υπήρχε το κομμάτι της ζήλειας;

Υπήρχε πάντα, αλλά δεν μπορώ να το κατηγορήσω. Καμιά φορά, επηρεάζεσαι από την αγάπη του κόσμου - έχω γνωρίσει και εξακολουθώ να γνωρίζω πολύ μεγάλη αγάπη από τον κόσμο. Κάποιος μπορεί να ζηλέψει, σαν άνθρωπος. Ακόμη και οι πολύ δικοί σου, επειδή είναι μαζί σου συνέχεια και είσαι απλός άνθρωπος, λένε «και τι έχει αυτή περισσότερο από εμένα; Και τι έχει, για να έχει τόσο πολλή αγάπη και δόξες;». Το βλέπουν και έτσι. Ναι, βεβαίως και έχει συμβεί. Οι περισσότεροι ζήλευαν, γι' αυτό και εγώ μετά απομακρυνόμουν, με ωραίο τρόπο.

VICE: Τους άνδρες, τους εμπιστεύεστε;

Εδώ είμαστε πολύ δύσκολα (γέλια). Όχι, δεν τους εμπιστεύομαι, διότι μου έδειξαν δείγματα απιστίας σε διάφορα πράγματα. Όχι μόνο να πάνε με άλλη γυναίκα, σε πολλά. Ζήλευαν πολύ. Ζήλευαν όχι τη γυναίκα Κατερίνα, μην την πάρει άλλος, όχι αυτό. Αν ήταν αυτό, θα το συγχωρούσα. Θα έλεγα, άνδρας είναι, ζηλεύει. Ζήλευαν αυτό που κατόρθωσα. Αυτό που έφτυσα αίμα να κάνω. Ότι ο κόσμος έλεγε, «γεια σου Κατερίνα, τι κάνεις, κουκλάρα μου, κορίτσι μου». Αυτό ζήλευαν. Το πώς κατόρθωσε αυτή η γυναίκα και έφερε τον κόσμο κοντά της. Δεν έκανα κάτι, για να τους φέρω. Την αλήθεια μου έδειξα. Ο Θεός μου χάρισε μια φωνή, για άλλους καλή για άλλους όχι. Ο κόσμος την αγάπησε. Επειδή τραγουδάω αυτά που νιώθω. Τις αλήθειες, καθημερινές καταστάσεις των απλών ανθρώπων.

VICE: Τα έχετε ζήσει αυτά που έχετε τραγουδήσει;

Ασφαλώς, γι' αυτό και τα τραγουδάω καλά - ας τολμήσω να πω.

VICE: Με τους άνδρες, περισσότερο έχετε πληγώσει ή έχετε πληγωθεί;

Είμαι άνθρωπος δοτικός. Όταν γνωρίσω κάποιον άνθρωπο και ζω μαζί του, αγαπάω αυτόν και τα λάθη του. Εξαρτάται μέχρι πού θα πάνε αυτά τα λάθη και πόσο, βέβαια. Με έχουν πληγώσει περισσότερο. Κάποια πράγματα δυσκολεύτηκα πολύ να τα ξεπεράσω. Αλλά σίγουρα θα έχω πληγώσει και εγώ, δεν μπορεί. Δεν είμαι και τόσο αγία. Όχι να κάνω την τίμια γυναίκα, αλλά όταν είμαι με κάποιον, είμαι με κάποιον. Όταν χωρίσω, μπορεί να κάνω ό,τι θέλω, δεν έχει σημασία. Αλλά αυτό το τιμώ. Το μπεσαλίκι. Το αφήνω να πάει μέχρι τέλους, κάνω υπομονή, αλλά είμαι εκεί. Σκυλί πιστό.

VICE: Όταν είπατε το «Μυστικέ μου Έρωτα», το είχατε βιώσει;

Ναι. Γι' αυτό και γράφτηκε αυτό το τραγούδι.

VICE: Ήσασταν το τρίτο πρόσωπο;

Φυσικά, πώς αλλιώς; Το τρίτο πρόσωπο πρέπει να είσαι, για να το πεις αυτό. Είναι βιωματικό.

VICE: Βρεθήκατε ξανά στη θέση της ερωμένης;

Πολλές φορές. Άλλες φορές το ήξερα. Είδες; Σου εξομολογούμαι. Δεν λέω παραμύθια, ότι δεν το ήξερα. Αλλά υπήρχαν και φορές που δεν το ήξερα. Η ιστορία πρέπει να λέγεται αληθινά όπως είναι.

VICE: Σας πλήγωνε που δεν τους είχατε στο 100% και τους μοιραζόσασταν;

Ναι, δεν είναι καλό αυτό. Πρώτον, είναι αμαρτία, αν και τότε δεν το σκέφτεσαι. Δεν μπαίνεις με σκοπό να διαλύσεις ένα σπίτι. Τυχαίνει και γίνεται έτσι και μετά είναι δύσκολο να φύγεις. Είναι αργά, όταν δεθεί το πράγμα. Αλλά είναι κακό, είναι κακό για πολλές πλευρές. Να περιμένεις εσύ πότε θα φύγει από το σπίτι του, πότε θα σε πάρει τηλέφωνο κρυφά - δεν είναι ζωή αυτή. Αυτό δεν είναι έρωτας. Είναι μια κατραπακιά που την τρως και δεν ξέρεις από που να βγεις.

VICE: Πώς βγαίνεις τελικά;

Ε, κάποια στιγμή θα βγεις. Τι θα κάνεις;

VICE: Συνήθως πώς τελειώνουν αυτές οι ιστορίες; Να χωρίζει ο άλλος και να ζείτε αυτό που έχετε ονειρευτεί ή να φεύγετε εσείς;

Όχι, εγώ φεύγω. Όχι από εγωισμό. Αλλά φεύγω εγώ ευτυχώς, επειδή και εγώ θα ζούσα με τύψεις και συνήθως αυτές οι καταστάσεις δεν πάνε καλά μετά.

VICE: Είναι οι παράνομοι, οι μεγαλύτεροι έρωτες;

Θα σου πω κάτι. Με κάποιους, ναι, ερωτευτήκαμε πολύ. Κάποιοι όμως, θα το πω και ας μειώνει ίσως τη γυναίκα, ήταν άνδρες που απλά ήθελαν να κάνουν την αλλαγή τους - και έτυχε να είμαι εγώ. Με τη γυναίκα του δεν θέλει να χωρίσει, αλλά θέλει να είναι και με τη Στανίση. Να πα' να γαμηθεί.

VICE: Ήθελε την Κατερίνα ή ήθελε τη Στανίση;

Τη Στανίση, φυσικά. Αυτός έρχεται, για να κάνει τη φιγούρα του.

VICE: Το καταλαβαίνατε νωρίς σε αυτές τις περιπτώσεις ή είχατε προλάβει να «τσιμπηθείτε»;

Το καταλάβαινα, αλλά, όταν είσαι μέσα σε αυτές τις περιπτώσεις, χορεύεις. Είναι εμπειρίες αυτές. Γι' αυτό και τώρα μπορώ να είμαι μόνη μου - και όταν λέμε μόνη, δεν μιλάμε μόνο για το σεξ. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να ζήσουν μόνοι τους ούτε 24 ώρες. Εγώ μπορώ. Όλα αυτά με κούρασαν. Εγώ είμαι αμαρτωλή πέρα για πέρα. Προσπαθώ να σωθώ. Δεν θα σου κάνω την αγία, επειδή σου είπα ότι πάω στην εκκλησία. Πάω κιόλας μπας και ο Θεός μας συγχωρήσει καμία αμαρτία.

VICE: Τι άλλο έχετε να πείτε σας νέες γυναίκες από την πείρα σας;

Θέλω να πω στα κορίτσια, όσα σπουδάζουν, να έχουν τη δουλειά τους, να την κυνηγάνε, να έχουν ένα αποκούμπι δικό τους. Ακόμη και ένα χιλιάρικο στην άκρη, και παντρεμένες να είναι, επειδή ποτέ δεν ξέρεις τι μπορεί να συμβεί. Να μην αναγκαστούν να κάνουν πράγματα που δεν θέλουν, που δεν είναι στον χαρακτήρα τους, για να επιζήσουν. Εγώ τραγούδησα για πράγματα που ζει ο κόσμος. Ναι ρε, Μυστικέ μου Έρωτα. Το έζησα. Είμαι μόνο εγώ που το έζησα; Ο κόσμος το αποδέχτηκε. Δεν είπε κανείς, «την πουτάνα, πήγε και έκανε σκηνικά σε σπίτια». Συμβαίνουν και αυτά στη ζωή μας. Τόλμησα και τα είπα.

VICE: Σας στοίχισε ποτέ το γεγονός ότι τα είπατε;

Σε τι; Υπάρχουν πράγματα στη ζωή μου που θα τα πάρω μαζί μου, δεν λέγονται. Αλλά θα ντραπώ να πω ότι ήμουν μετανάστρια; Θα ντραπώ να πω ότι δούλεψα στις φάμπρικες της Γερμανίας; Θα ντραπώ να πω ότι δουλεύω από 11 χρονών παιδάκι να φέρω ψωμί στο σπίτι; Γιατί, ρε παιδιά; Θα ντραπώ να πω ότι αγάπησα και έτυχε να ήταν παντρεμένος; Θα ντραπώ να πω ότι ήταν καριόλης και ζήλευε την καριέρα μου και σήκωνε χέρι; Μήπως αυτά είναι που πρέπει να ακουστούν;

VICE: Έχετε παραδεχτεί ότι σας έχει χτυπήσει σύντροφός σας.

Βλέπει ο άλλος να σηκώνεται όρθιος ο κόσμος να χειροκροτήσει τη Στανίση. Δεν μπορεί να το χωνέψει, όταν σε βλέπει στο σπίτι νοικοκυρά. Δεν πιστεύει στα μάτια του και εύκολα σηκώνει χέρι, από κακία και από ζήλια. Επειδή αυτό που κατόρθωσα εγώ στη ζωή μου δεν ήταν η καριέρα: Κατόρθωσα να κάνω και τους αλήτες να με σέβονται. Αυτό είναι μεγάλη δουλειά. Η νύχτα δεν είναι εύκολη. Εγώ στη νύχτα ήμουν καλησπέρα-καληνύχτα. Δεν είχα πολλά-πολλά με κανέναν, ποτέ. Η γυναίκα, όμως, γιατί να είναι συνέχεια υπό; Βλέπεις μία γυναίκα που έχει επιτυχίες τεράστιες και συνεργάζεται με κάποιον άνδρα. Πρώτα θα τραγουδήσει ο άνδρας και μετά η γυναίκα. Γιατί, ρε καριόλη; Αφού αυτή είναι και πιο παλιά, έχει και πιο πολλές επιτυχίες και της αξίζει αυτό. Έφτυσε αίμα να φτάσει εκεί. Βλέπεις ότι υπάρχει αυτό το κατεστημένο. Γιατί να μην είμαστε δίκαιοι; Στη γυναίκα, ακόμη και σήμερα, δεν δίνουμε την αξία που πρέπει. Έχει πολλούς ρόλους η γυναίκα που δυστυχώς δεν έχουν αναγνωριστεί, ούτε από την πολιτεία ούτε από πουθενά. Η γυναίκα τρώει ξύλο, τη βαράνε, την κάνουν, τη ράνουν και δεν δίνουν σημασία. Σιγά, λέει, ένα σκαμπίλι. Γιατί; Δεν είναι άνθρωπος αυτή; Δεν έχει γνώμη; Και η γυναίκα έχει γνώμη. Εσύ, τι; Επειδή έχεις αρχίδια; Δεν καταλαβαίνω.

Σε όλα τα σπίτια γίνονται φασαρίες. Δεν υπάρχει σπίτι που να μην έχει πρόβλημα. Αλλά γιατί ο άνδρας να μπει μέσα νταής; Εγώ ήμουν με έναν μαλάκα τέτοιον. Πώς ψήθηκα, δεν ξέρω! Έμπαινε μέσα στο σπίτι και έλεγε, «γιατί αγόρασες τον καναπέ;». Ζήλευε, λες και τον πήρα με τα λεφτά του. Θέλω να πω με όλα αυτά, ότι θέλουν μερικοί άνδρες τη γυναίκα κάτω από τ' αρχίδια τους. Βρε, τη γυναίκα όσο πιο απελευθερωμένη την έχεις, τόσο πιο ωραία σου φέρεται. Φοβάσαι μη γαμηθεί; Εσύ θα φταις αν γαμηθεί η γυναίκα, δεν θα φταίει κανένας άλλος. Άμα την πιέζεις, τη στραγγίζεις, τη ζηλεύεις, μη αυτό, μη εκείνο, δεν θα σε στείλει; Δεν θα γαμηθεί η γυναίκα; Θα γαμηθεί. Θα σε στείλει, θα φύγει. Αλλά, αν έχει παιδιά, τι θα κάνει; Σκέφτεται τι θα κάνει. Είναι εύκολο να είσαι γυναίκα, νομίζετε; Πρέπει να είσαι και μάνα και ερωμένη και νοικοκυρά και στομάχι να έχεις. Να σκέφτεσαι πως ήρθε ο άλλος και είναι τσαντισμένος και πώς να του φερθείς και σεξ πρέπει να κάνεις. Ποιος τα καταλαβαίνει αυτά;

VICE: Εσάς πώς σας φέρθηκαν σαν γυναίκα; Περισσότερο σας έχουν κάνει θεά ή τους έχετε κάνει θεούς;

Εμένα περισσότερο με έχει κάνει θεά ο κόσμος - και πάνω στην πίστα και κάτω από την πίστα. Είμαι γεμάτη από αυτά. Δεν είμαι και η γυναίκα που θέλει κάθε στιγμή να ακούει κομπλιμέντα, για να λειτουργεί καλά και βλέπω ποιος τα λέει αληθινά και ποιος τα λέει έτσι, για να τα πει.
———————————————————-
Μία ντίβα του λαϊκού τραγουδιού. Ένας αυθεντικός άνθρωπος.





| Μελπομένη Μαραγκίδου, VICE | 

#thoughts #feelings #articles



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις